15.5.12

Mjölkfri mat.


Hej!
Vi har kämpat ett tag med Veras eksem som inte vill försvinna och nu ska vi testa ifall hon är allergisk mot mjölkprotein. Trist med allergier men vi får se det som en chans att testa lite nya recept och livsmedel.

Igår gjorde jag en ny favorit - köttfärssås med röd curry och sockerärtor. Mycket gott och riktigt enkelt och snabblagat.

400 g nötfärs
1 vitlöksklyfta
1 msk röd currypasta
1 burk kokosmjölk
1 förp. sockerärtor

Fräs köttfärsen tillsammans med vitlök och currypasta, tillsätt kokosmjölk och låt koka upp. Rör ner sockerärtor. Servera med ris eller pasta.

Nu ska jag gå ut till postlådan och se om min nya filt från Pia Wallen kommit.

4 kommentarer:

  1. Kokosmjölk är verkligen gott att blanda i grytor och annat :)
    Tack för din fina hälsning. Kram!

    SvaraRadera
  2. Snubblar in här och konstaterar snabbt att jag tokgillar din blogg! Har också en liten kille som reagerar på mjölkprotein så jag har uteslutit det ur kosten ett tag. Måste säga att det funkar utomordentligt bra att byta ut mjölkprodukter mot havrealternativ. Det enda jag saknar är ost. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. hej jag har själv eksem och jag fick förklaringen att vissa ämnen triggar igång eksemen. Det är choklad, allt med tomat i tex ketchup, citrusfrukter, jordnötter. värst är choklad och tomat.
    Jag själv har blivit av med nästan all eksem.
    Ni kan testa och hoppas att det blir bättre
    /anna

    SvaraRadera